Завършили процедури за обществено обсъждане
 
МИЕ предлага за обществено обсъждане проект на Наредбата за единните стандарти и за организацията на дейността на туристическите информационни центрове (ТИЦ) и националната мрежа на туристическите информационни центрове
 
09 септември 2014

Наредбата за единните стандарти и за организацията на дейността на туристическите информационни центрове и националната мрежа на туристическите информационни центрове е разработена на основание чл. 58, ал. 4 от Закона за туризма.

Единните стандарти за работа на ТИЦ, включени в нормативния документ представляват набор от изисквания, спецификации и характеристики, които  регламентират и унифицират начина на работа на ТИЦ в България, така че ТИЦ да разкриват и задоволяват информационните потребности и да предоставят качествено обслужване на действителните и потенциалните посетители и туристи на страната и на дестинацията по местонахождение на центъра.

За изготвянето на наредбата са взети предвид или са използвани следните информационни източници и документи:

  • Концепция за статута, организацията, дейността и формирането на Националната мрежа на ТИЦ в България, документ, създаден в рамките на Проект 7 "Създаване на мрежа от туристически информационни центрове (ТИЦ), функционираща въз основа на единни стандарти" по ОПРР 2007-2013, с бенефициент МИЕ;
  • Международни практики на ТИЦ в държави с различна степен на развитие и виждания по отношение на ролята на центровете за националната туристическа политика в областта на туристическата информация – основно Австралия, Англия, Франция, Южно-африканска република, Испания и Япония, но също и в Чехия и Латвия;
  • Правен анализ за регламентиране на статута, функциите и дейността на ТИЦ и Националната мрежа на ТИЦ, изготвен по Дейност 6 от горецитирания проект;
  • Доклад за оценка на нуждите и разработване на насоки за техническо осигуряване на ТИЦ за свързването им в мрежа и с единната информационна система (ЕСТИ), изготвен по Дейност 5 от горецитирания проект;
  • Международен и БДС стандарт БДС ISO 14785:2014 – Туристически информационни центрове. Услуги за предоставяне на туристическа информация и посрещане на туристи. Изисквания ("Tourist information offices — Tourist information and reception services – Requirements");
  • Дефиницията за стандарт на Международна организация за стандартизация (ISO), публикуван на интернет страницата на организацията;
  • Дефиницията за качество на Британския институт за стандарти (British Standards Institute, BSI 4778:BSI Handbook 22: 1983), която се използва като концептуална рамка за разработването на основните (минимални) изисквания за качеството на обслужване в ТИЦ и която определя качеството като: "Съвкупността от свойства и характеристики на продукт или услуга, които могат да задоволят дадена потребност". Доколкото в сферата на туристическото обслужване качеството се създава в процеса на предоставяне на услугата/те - най-често чрез взаимодействие между клиента и обслужващото лице/а, то качествена услуга е тази, която създава удовлетвореност у клиента, който получава обслужване според очакванията си. Тези представи стоят в основата на разбирането за качеството като "съответствие между очакванията на клиента и възприятията му по време на обслужването" (Parasuraman, A. Etal, 1985);
  • Пакетът от принципи за качество в туризма, предложен на 20 февруари 2014 г. от Европейската комисия, който има за цел да подпомогне доставчиците на туристически услуги да промотират качеството си и да повишат доверието на потребителите. Една от четирите области, в които фокусират принципите е постигане на качество в информационното осигуряване на туристите (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2014:0085:FIN:EN:PDF);
  • Сертификационни/ акредитационни критерии/ изисквания/ стандарти, част от сертификационните/ акредитационните схеми или проекти от подобен тип, прилагани в Австралия, Англия, Франция, ЮАР, Испания, Япония, Чехия и Латвия.

Съгласно текста на наредбата, единните стандартите са организирани в три групи:

  1. За достъпност, оформление и оборудване;
  2. За функциониране;
  3. За качество на обслужването.

Всеки стандарт съдържа набор от критерии. Критериите са два вида:

  • Задължителни – за получаване на сертификат и включване в Националната мрежа на ТИЦ;
  • Препоръчителни – за подпомагане на работата на ТИЦ и подобряване на информационното обслужване в по-висока степен.

За да може един ТИЦ да се сертифицира, той трябва да изпълни всички задължителни критерии, заложени в наредбата.

Органът за сертифициране на ТИЦ е министърът на икономиката и енергетиката.

Проект

Вашите предложения и мнения изпращайте на адрес:

ma.ivanova@mee.government.bg в законоустановения срок



Публикувай коментар

In nisl nibh, tempus eget adipiscing at, venenatis vel ligula! Aenean mattis elit ut est congue sagittis. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit

Свързани документи
 
 
Пишете ни
Ресор Туризъм: +359 2 940 7373
 
Сайт на Управляващия орган на ОП "Конкурентоспособност" - в нов прозорец
Контакти: София 1052 ул. "Славянска" 8 тел. центр.: +359 2 9407001 e-docs@mee.government.bg